S čím pomohu

Obecně se zabývám poruchami pohybového aparátu zahrnující celý výčet diagnóz. Nejčastěji se na mě ale obrací lidé buďto s minimální anebo s jednostrannou pohybovou zátěží. Z toho plynou dnes velmi časté bolesti zad

V této problematice začínám většinou korekcí každodenních činností (např. stoje, chůze, přesunu z postele do sedu, zvedání břemen, posazování do auta atd.). Čím déle a častěji provádím chybný stereotyp, tím důležitější (a zároveň nejnáročnější z hlediska přeučení) je jeho korekce - činnosti, které vykonávám každý den a po celý život (př. stojím) - k tomu bezesporu patří! Takže ano, zkorigovat si například vlastní postoj má význam. Zkrátka probereme váš denní režim.

Při bolestech zad je důležitá i ergonomie práce. Ta zahrnuje nejen často zmiňovanou úpravu sedu u PC. Radím například, jak se efektivně a jednoduše v práci protáhnout. Zkorigujeme váš pracovní pohybový stereotyp - např. jakým způsobem postupuje kadeřnice při česání vlasů, jak operátor výroby pracuje u linky, jak sedí řidič v kamionu atd. Budu se opakovat, ale pokud jsem kadeřnice a česám vlasy 6 hodin denně, má význam zamyslet se, jak to vlastně probíhá. Navrhnu vhodné kompenzační cvičení (autoterapii, vlastní cvičení na doma). Doporučím vhodné pohybové aktivity přímo pro vás (např. pro skladníka zvedajícího každý den těžká břemena v práci není vhodná kompenzace v posilovně s činkami).

Vzhledem k mé certifikaci v metodě paní Ludmily Mojžíšové pracuji i s dysfunkcí pánevního dna. Projevem může být inkontinence (únik moči), dysmenorea (bolestivá menstruace), dyspareunie (bolestivý pohlavní styk), funkční ženská sterilita a další.

Kromě běžné populace pracuji i se sportovci, u kterých je důležitý vhodný a cílený kompenzační trénink, případně korekce a obměna dosavadního tréninku. 

Kompenzační cvičení doporučuji i u dětí vzhledem k dennímu nošení těžkých školních batohů a dlouhému sezení ve škole. Je však na místě i při jednostranném sportovním zájmu. Zlepšujeme společně celkovou koordinaci a obratnost dítěte, protahujeme zkrácené svalové skupiny, posilujeme funkčnost nohy při plochonoží, korigujeme držení těla. To vše zábavnou formou s využitím pomůcek, aby tento trénink bavil i nejmenší cvičence. Pracuji s dětmi od 6 let věku, kdy už dítě s fyzioterapeutem aktivně spolupracuje.

Jako pomocnou metodu využívám kinesiotaping. Je charakteristický vyšší flexibilitou oproti klasickému pevnému tapu, tudíž neomezuje klienta při běžných denních činnostech. Prostřednictvím reflexní reakce nervových vláken, cév a lymfatických drah tiší bolest a tím ulevuje akutním i chronickým obtížím pohybového aparátu, uvolňuje přetížené svaly ve zvýšeném napětí, stimuluje lymfatický systém a tím snižuje otok měkkých tkání. Využívá se ale i jako podpora stability kloubů.